Актуелно

“Hammer Piano Festival 2025” одржан у Нишу

Треће издање Hammer Piano Festivala свечано је отворено реситалом хрватског пијанисте Lovre Marušić, који је својим наступом донео снажан уметнички тон у почетак овогодишњег фестивала.

Програм прве вечери био је осмишљен као путовање кроз различите епохе и стилске правце клавирске литературе — од класичне јасноће Бетовенових соната, преко експресивне густине Скријабинових етида, до шпанских колорита и ритмова у делима Родрига и Листа.

Марушић је у Бетовеновим сонатама показао дубоко разумевање форме и суптилну динамику, Скријабинове етиде извео је са техничком прецизношћу и емоционалним набојем, док је Листова „Шпанска рапсодија“ представљала врхунац вечери — виртуозна, енергична и инспиративна изведба која је освојила публику. Атмосфера је била испуњена концентрисаном тишином и снажним аплаузима, сведочећи о блиској комуникацији уметника и публике.

Француско вече у част великих композитора

Друго вече фестивала било је посвећено обележавању 150 година од рођења Maurice Ravel и 100 година од смрти Erik Satie. Публици у Нишу представио се француски пијаниста Olivier Moulin, чији је реситал био испуњен елеганцијом, колоритом и суптилним импесионистичким тоном.

У програму посвећеном Равелу, Мулен је извео „Gaspara noći“, „Pavanu за једну умрлу инфанткињу“ и „Kuprenov гроб“, док су Сатијеве „Гимнопедије“ и „Гнозијене“ донеле мирну, интроспективну атмосферу. Програм је употпуњен документарним прилогом редитеља Marko Džambić, у којем су о Равелу и Сатију говорили професори Fakultet umetnosti u Nišu др Небојша Тодоровић и др ум. Андрија Мамутовић.

У оквиру пратећег програма, италијански пијаниста Bruno Canino, који ће наступити и на затварању фестивала, одржао је мајсторски курс за студенте клавира, пруживши младим уметницима прилику да уче од једног од најугледнијих европских пијаниста.

Савремени домаћи композитори у фокусу

Треће фестивалско вече донело је новину у програмској концепцији — промоцију савремене домаће музике кроз извођење дела изабраних на фестивалском конкурсу.

Публика је имала прилику да чује дела Dimitrije Nikolić, Pavle Dobić, Milica Ranđić, Ilija Sretenović, Nikoleta Marković и Marko Vesić, у извођењу младих пијаниста и камерних ансамбала. Интерпретације су донеле свежину, техничку прецизност и разумевање савременог музичког језика.

Посебан допринос програму дали су професори Ана Величковић Игић (флаута), Александар Јаковљевић (виолончело) и Ингрид Јанковић (клавир), који су наступе обогатили камерном топлином и зрелим уметничким изразом.

Циљ вечери био је афирмација савременог музичког стваралаштва и успостављање дијалога између композитора, извођача и публике. Аутори су лично представили своја дела, приближавајући инспирацију и идеје које обликују њихов стваралачки рад.

Hammer Piano Festival је и ове године потврдио репутацију једне од најзначајнијих музичких манифестација у региону, постављајући високе уметничке стандарде и негујући спој традиције и савремености.

Још садржаја